Friday, January 15, 2010

Asal Usul 'Meor'

Kepada korang yang mengenali aku,mesti tertanya-tanya kenapa nama aku MEOR rite?so, klu lepas korang baca posting ni,insyaAllah korang aku tahu kenape nama aku diberikan sebegitu..situasi aku dan penulis memang sama..so,let's read k!!!


kredit kat: http://jamilateras.blog.frienster.com

Abg kalo ana tanya jgn marah yek? Pe sal lak nak marah belum tanya lg tak kan le org nak marah…amende nk tanya ni? Mana dtg nama Meor tu, pelik le bunyi nama tu abg ni org Jawa yek? (cam tu lah setiap kali ayat yang akan aku dpt kalo ada staff baru mula berkenalan dgn aku then tiap kali tu gak jwn y malas aku nak ckp akan aku jwb) “Tak Tau” tanya lah kat mak abg kalo ina ada rezeki nanti…

Tu ada lah kurang skit, kalo masa sekolah dulu sesi berkenalan kelas baru yg paling aku benci sekali dlm hidup ni…time tu bila setiap student bangkit sorang2 then akan beri tahu nama dan tinggal kat maner…bila aku sebut nama aku satu kelas akan gelak mana yg tak senonoh tu akan gelak smbil guling2 hentak kepala kat meja..sambil ejek meow..meow kucing….bengang tul…rasa macam ada dlm neraka jer marah dan geram kenapa nama aku cam tu, nape lah ayah aku tak letak John ker, Mickel ker atau Samad tu pun dah ok glmer gak…then bila dorg dah abis gelak aku pun duduk tunduk muka malu kalo leh nak jer aku masukkan kepala aku dlm baju cam kura2..tebih kurang sama watak cam Aflin shauki dlm cite Buli…tu yg kdg2 aku malas nak ke sekolah tu…sib baik mak aku tak tau kalau dia tau mesti dia sedih …

Lain plak masa aku kat sekolah menengah tak ramai yang gelak kurg2 pun ada yg senyum sinis jer, ye lah dah matang katakan…mgkin jgk masa tu aku ketua kelas, pengawas, biro itu biro ini, then byk lg ler mbuat dorg tk berani nak gelak pas tu jrg lak nak lepak tak tentu pasal… benda tu tak jadi isu besar sampai lah aku keluar college then bekerja…aku nekad untuk tahu kenapa? Walaupun jwpn ayah & mak jelas dan bernas tapi hati aku tak puas masih tak cukup utk aku terima kenyataan “dah keterunan nak buat cam mana” no..no that is not the right answer that I want…kata hati mat salleh aku yg perasan ni..until aku di ketemukan satu ‘kesempatan’ di dlm stu majlis doa selamat kat rmah opah sempena berlagsungnya majis pertunangan Yong ( kak long aku).

Masa tu atuk cik ada, opah cik, pak cik , mak cik mcm2 ada fmly reunion le katakana..sebesar2 pangkat sampai ke sekecik2 pngkt pun ada sampai aku pun tak tau nak sebut ape..tapi ramai yg pgil aku abg Alang, pak Lang yg tak bestnyer Tok Lang mak aih.. rasa cam dah tua jer padahal aku muda lg..tpi dah pangkat nk wat cam na terima je lah..dalam berkumpul ramai2 tu aku beranikan diri tanya pada Tok Cik aku Syed Jaafar Bin Syed Lembang, lbh kurg ketua waris lah dia ni..tahu akan asal usul keluarga kami..satu kecuaian aku time tu tak bawak buku note nak catat nama penting..pd mereka yg lain tu mmg dah sedia maklum tahu akn segala cerita asal usul ni aku jer yg ketinggalan..

Sambil tersenyum manis dan mengemaskan silanya atok Cik aku pun mula buka cerita “ropenye ade yang tetinggal perahu lg yek” aku paham maksud tok Cik hanya senyum kerang busuk jer yg mampu aku balas…he..he..

Kalo nak di ikutkan cerita dulu..asal usul Meor ni dtg dri keluarga Syed & Syarifah @ Siti (puan)..yang jdi Meor tu sbb ank perempuan Syed & Syarifah tadi berkahwin dgn org kebanyakkan….supaya tidak nanti terputus sillatulrahim hubungan keluarga, tu yg jdi cubit peha kanan peha kiri pun terasa..manakala yang jdi Mazatul (anak perempuan) atau Puteri (ank perempuan) atau Megat (anak lelaki)… bila bapak nama Meor ni berkahwin pulak dgn org kebanyakkan…

Syed (tuan) ni pulak dtgnya dr Arab ada yg cakap dtg dri Tanah Arab berdagang ke Perak lalu terus menetap disini bersama keluarga..ada yg ckap dtg dri Acheh dtg sebagai guru agama bersama keluarga menyebarkan Islam di Perak..yang ketiga ada yang cakap atas jemputan Sultan Perak ketika sama2 membuka Perak dtg dri Kampar (Pulau Sumatera) bersama keluarga dan berkahwin dgn waris sultan pun ada..masa tu istana sultan Perak yg pertama ada di Tanah Abang (Parit) Daerah Bota (Brahman)..

Keluarga Syed ni pun ada sejarahnya ada pendapat mengatakan mereka ni dari waris keturunan nabi (bulu roma aku naik sbb terkejut ngn ckp Tok Cik) yg dtg dri keluarga Hassan & Hussin, mereka ni dtg ke tanah melayu apabila berlaku perbalahan puak di tanah arab ketika itu, mereka menyelamatkan diri dri puak bertelagah spt Syiah, Muawiah dll dari dibunuh…”walau apa pun pendapatnya itu dari cerita org dulu2 yg di sampaikan berturun-turun macam tok hari ni bercerite pada kome semua…ada yag ditulis ada yg dtg dri sumber lisan…” mengakhiri cerita Syed mungkin Tok tak mau ada anak cucunya rasa riak dan takkabur nanti pd ceritanya..


Tapi maksud nama Meor itu tidak jelas…maklum tahu bahawa nama Syed itu berasal dari perkataan Arab yang membawa maksud ‘Tuan’…Meor itu apa? Apa maksudnya? Kata Tok Cik nama itu hanya gelaran seperti nama Tengku dan Raja tidak mempunyai maksud yang jelas (saskrit) hanya nama gelaran keturunan… alah susah-susah sangat nak bagi maksud, kome letak jer maksud dia tu ‘Tuan Kecik’ kan ke Syed tu Tuan Besar lawn prkataan jer dah dpt maksud, celah Pak Teh ku Syed Zainudin B Syed Osman…

Keh..keh..senang2 jer org tua ni bgi maksud (kata hati)… mugkin jugak blh terima idea ni tak salah.

Agak sukar untuk aku telan semua kata2 mereka krn itu terlalu subjektif…tiada sumber konkrit yg dpt menyokong fakta hanya pada nama, cerita lisan dan sedikit buku catatan sejarah yg baru dikarang…tidak sezaman dgn kedatangannya…Serabut!!!

Kalaulah ada mesin masa…boleh aku patah balik kebelakang akan aku tulis dari awal sampai habis sejarah asal usul aku…siap sebelah bapak lagi akan aku tulis…mungkin catatan sejarah negeri Perak dapat membantu aku mencari sedikit jwpn…wow tidak buat masa ni terlampau banyak angka…dari 1528 - 2007 satu tempoh yang panjang…tak de masa beb mungkin kalo aku dah pencen nanti kot2 leh tulis ker…pasti setiap keturunan ada warisan atau alat2 kebesarannya sebagai bukti kebesaran empayer mereka?…

Hakikat yg aku kena terima ialah keadaan negeri dan negara pada masa itu, beberapa siri perbalahan, perang dan penjajahan telah melanggar Perak membuatkan sumber2 faktar ini terancam dlm erti kata terpadam bersama sejarah cam buku catatan dan barang berharga…(sedihnya aku)…mgkin buku atau catatan itu telah di curi semasa perang ‘Perak-Selangor’ dan ‘Perang Perak-Acheh’ atau di tanam masa ‘Perang Kinta’ atau dirompak masa era ‘Belanda’ atau dicuri masa zaman ‘British’ dan lebih malang lagi mugkin ia telah dibakar masa zaman ‘Jepun’…

Apa yg ada kata Tok Cik sebagai tanda dan kenag2an dari waris dahulu ialah sebuah kitab lama dan senaskah Al-Quran tulisan tangan yg cantik…ini satu simbolik pada aku…memang benar lah kata Rasulallah “aku waris kan pada kamu dua buah kitab yakni jika kamu patuh padanya tidak lah akan kamu sesat iaitu al-Quran dan al-kitab” begitu sayang baginda pada umatnya…Kata Tok ia dibawa dari Acheh…

Agak janggal bagi ku megakui sebagai keturunan nabi ini boleh membuatkan ujub dan takabur silap2 boleh jatuh satu fitnah benda yang tiada di ada-adakan…sedikit fakta yang aku dapati waris nabi allah Muhammad s.a.w yg dicatatkan ialah King of Jordan raja Negara Jordan sekarang ni King Abdullah ibni Hussein (i) bin Talal (keturunan Al-Hassan anakanda Fatimah az Zahra binti Muhammmad s.a.w) dan pemerintah Iraq lama sblum Sadam dan amer Makkah, ada setengah ahli sejarah mengatakan memang ada keturunan nabi pergi ke timur jauh ada sedikit catatan di Acheh (Sumatera, Indonesia) dan kerajaan Sulu (Selatan Filipina) mereka dari anak2 selain Al-Hassan wallahhualam…perlu ke aku kaji sampai ke situ? Satu persoalan pd diri sendiri? Biarlah dulu buat masa ini…keadaan Acheh yg baru dilanda Tsunami dan selatan Filipina yg berperang sekarang membuatkan aku fikir mana mungkin untuk aku kaji sedalam itu…

Perlu ke aku kaji semua tu…mungkin,sbb nya mudah Mengenal Diri tu penting sebelum kita Mengenal Tuhan tak gitu…secara peribadi malu untuk aku mengaku nak tulis teks ni pun aku rasa malu sangat2 pd diri ku (dah tulis dah pun). Aku rasa tak relevan langsung untuk aku dan lebih2 lg Tok Cik bercerita tentang waris nabi ni…sbb tidak perlu, lihat saja di sekeliling berapa ramai keturunan Syed dan Meor yg jadi Ustaz ataupn Ulamak ataupun pendakwah sekarang, berapa ramai yg terlibat dgn gejala sosial, tinggal solat, puasa, zakat dan amalan wajib yg lain. Malu pd reality ini..tak padan lgsung dgn sejarah… IMAN TAK DAPAT DIWARISI satu hakikat sebenar…dan Islam itu untuk semua rugilah pd mereka yang tinggalkannya dan berbalah tentangnya…

Mungkin perlu juga aku turut merasa bangga pd keturunan seperti Wong, Ong, Meng, Lim dan lain2 mereka bangga pd nama keluarga mereka…ada benarnya yang manusia itu mati meninggalkan namanya…bangga berasal dari keturunan Maharaja, pahlawan agung, malah anak dewa2…(apa ada pada nama kat akhirat kelak? ye tak?satu gak persoalan )

Satu jer yg membuat aku kusyuk mendengar celoteh Tok Cik ialah cerita mistik dan kaitan dgn keturunan bahawa Almarhum Datuk aku a.k.a Tok Cu (Syed Osman B Syed Lembang) mempunyai kembar seekor naga, betul ker??? dan cerita Megat Teraweh (bendahara pertama Perak) menyerang Sultan Acheh utk selamatkan Puteri Limau Purut hanya menggunakan bertih (pop corn/rice) yg bertukar menjadi tebuan atau lebah tanah huu hebatnyer…akan ku tulis cerita ajaib Tok Cik ni nanti kalo ada masa, aper yg aku nampak niat Tok Cik ni ada keikhlasnya tidak mahu kami anak beranak berpecah belah disebbkan perkara kecil, katanya asal kami dari satu benih yg sama…. paglipurlara bermoral untuk anak cucunya pasti akan ku sampaikan pd anak cucu ku pulak kelak he..he…

Di akhir kalam ini, aku rakam kan ribuan terima kasih diatas kesudian Tok Cik (Syed Jaafar B Syed Lembang) meluangkan masa untuk bercerita, bagi aku Tok Cik seperti sebuah kitab lama didlmnya tertulis berjilid2 judul sejarah….tak lupa pada arwah Datuk aku Syed Osman B Syed Lembang dan Opah Aton Bt Itam Maakas yang banyak berjasa pada kami anak beranak (insyaallah akan diushakan utk tulis kisah mereka) dan pada ibu Puan Siti Radzilah Bt Syed Osman yg menjadi penggerak utama dan sbgi pejuang berusaha mencari dan berjumpa warisnya semenjak berumur 10 tahun lg bangga oooo aku dpt mak cam ni dan pd teman2 yg telah singgah dan baca kat blog aku yg tak seberapa ni……akhir kalam wallahhualam…..wassalamm

Artikel sebenar boleh didapati kat http://jamilateras.blog.friendster.com

14 komplen dari rakan-rakan:

vida la rasta said...

fuahhhhh pnjang sungguh...ok logik2 perak dn bota..... anda memng keturunn meor... meor n megat sekufu rupanya.... emmm ade crta pasal megat tarawih.... paklang ade crta...paklang iz la... emmm tuan kecik cntik nama tue...hahahha... dyh puan oke.....hahahahha

bRoMiNe_aJe said...

pak lang??dyh caye ke dye ckp?
haha..
kdg2 dye tu suka gebang..wakaka

vida la rasta said...

hahhahaha dyh report kat paklang...huhuhu....
ala tiap kali dy dok crta dyh x penah phm pon sebenarnya... dyh angguk2 n ckp ye je....huhuhu

bRoMiNe_aJe said...

ye ke..haha..
tp seyes la..
kdg2 ok la dye sembang..
hu3..
smpy pagi pn dye leh smbg..

bRoMiNe_aJe said...

ye ke..haha..
tp seyes la..
kdg2 ok la dye sembang..
hu3..
smpy pagi pn dye leh smbg..

sharifah siti al-aydarus said...

sy rasa elok lah anda bertanyakan pada yang lebih arif lagi. benda-benda sebegitu yang diada-ada kan boleh mendatangkan syirik besar. boleh tau saudara sebelah ibu anda ber al- kan apa ye?

azhar said...

nak tanya sikit ada mention nama Syed Lembang, yg dimaksudkan Tok Lembang yg membuka tanah Tambun dulu ke?

meor said...

boleyh buat satu cerita (movie) untuk sejarah meor,syed,megat,siti,sharifah or yg sewaktu dgn nyer cerita pasal sejarah dahulu seperti merong mahawangsa dan boleyh masuk kan espek2 hero dan sebagainyer :) hehe thanxs bro pasal cerita ni xD

aini nahariah mokhtar nasution said...

as salam semua.
saya berasal dari perak, keturunan mandailing. saya berkahwin dengan syed. anak2 saya semua nye syed n sharifah.
mengikut kata ibu saya, kalau sharifah kawin dgn org kebanyakan, maka anak2 mereka akan bergelar meor(lelaki) n mai(perempuan).
manakala kalau sharifah kawin dgn tengku/raja, anak2 mereka akan membawa gelaran megat n putri.
ini rasa nye cuma di praktikkan di perak. n saya sokong 100%. secara tidak langsung masih dpt mengekalkan keturunan syed/sharifah.
saya sekarang menetap di johor n tiada gelaran saperti ini di sini, keturunan sharifah akan terus hilang. saya akan pastikan bila anak perempuan say mendapat ank akan di tulis nama nye sebagai meor/mai.
wassalam.

aini nahariah mokhtar nasution said...

maaf ada pembetulan.
kalau perempuan nye raja/tengku, kawin dengan orang kebanyakan anak2 mereka akan membawa gelaran megat/putri.

Anonymous said...

With far mοre thаn freе Online Gamеs accessible, buіlԁers vоlitiоn believаbly be ρresѕuгed tο Bеtter their youг deaгіe split
sесond games that are NOT BLОCKЕD!


Cheсκ out my ωеbsite :: pages.pk

Anonymous said...

If you need to each Sunday they сan expeсt tо
hear ѕtorieѕ relating to cell рhone timеly
issues.

Stop by my blog post ... tavla.org

Anonymous said...

Ιf you nееd tο еach
Sunԁay thеy can expect tο hear stories relating tο cell phone timely issuеs.


Vіsit my ωeblog: tavla.org

Anonymous said...

Ι Havе got enjoyеd plaуing
Loose Tгo Ϲhoi and reckoner gameѕ in one, and each Pіece has to be fun
in itself anԁ іmpart to thе unhurt.

Hеre is my weblog - game

Related Posts with Thumbnails