Saturday, April 25, 2009

Kisah sedih peminjam PTPTN


TUJUAN saya bukan untuk meraih simpati atau memalukan mana-mana pihak tetapi tujuan saya hanya satu, biarlah pihak PTPTN membuka mata dan memandang serius perkara ini.

Saya sedang menuntut di Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam semester empat jurusan Mikrobiologi. Saya berasal dari keluarga susah dan telah kehilangan bapa pada 2001. Ibu hanya pengusaha gerai kecil di kampung. Lantaran itu, saya sangat mengharapkan bantuan PTPTN untuk meneruskan pengajian saya di ibu kota ini. Dengan harapan menggunung, saya yakin tidak akan menghadapi masalah ketika pengajian dan tidak menyusahkan ibu di kampung menanggung pengajian saya.

Namun harapan tinggal harapan. Sepanjang empat semester saya belajar di universiti ini, masalah pinjaman saya dengan PTPTN tidak pernah selesai. Semenjak semester satu, pinjaman mula bermasalah. Pembayaran kepada saya tidak pernah dalam keadaan sempurna.

Pada semester satu: Mungkin kerana masalah semasa proses pendaftaran, nama saya tercicir.
Oleh sebab itu, sepanjang semester satu saya tiada punca kewangan. Keadaan saya terlalu perit. Lebih perit apabila kos buku adalah tinggi. Habis cara saya lakukan untuk mendapatkan wang.

Pada semester kedua: Setelah seksa saya di semester satu, saya diberi bayaran dua kali ganda. Pada saya itu tidak memberi makna apa-apa. Dengan bayaran yuran pengajian dan yuran penginapan yang mencecah RM2,000, bayaran dua kali ganda itu tidak bererti kerana masih banyak hutang yang perlu saya jelaskan.

Semester ketiga: Biarpun statusnya sama seperti rakan-rakan yang lain, tetapi keadaannya tidak sama. Pada semester ketiga, dipotong bayaran yuran, juga bayaran pendahuluan pada awal pengajian dulu sebanyak RM1,500, pinjaman hanya berbaki RM800.

Dan jumlah inilah yang akan menampung perbelanjaan selama enam bulan ini. Cukupkah?
Jika pelajar lain mempunyai sumber kewangan lain daripada ibu bapa, saya bergantung sepenuhnya kepada pinjaman PTPTN, bagaimanakah nasib saya?

Oleh itu saya mengambil keputusan untuk bekerja. Saya berulang-alik antara tempat kerja dan universiti. Pelbagai dugaan yang saya hadapi semata-mata untuk mendapatkan duit tetapi itulah yang memberi semangat untuk terus gigih belajar.

Penat dan lelah, saya tidak pedulikan. Kawan-kawan melihat saya dengan kekaguman, tetapi derita PTPTN yang mengheret kepada kekaguman itu saya tanggung sendiri dan hanya saya yang rasa.

Dengan tekanan di tempat kerja, dengan tekanan pelajaran, di hujung malam saya pasti menangis menghadap Ilahi. Sedihnya apabila terpaksa memonteng kelas dan ketinggalan banyak nota pelajaran.
Namun, kerja itu sedikit sebanyak mampu menjadi sumber kewangan pada waktu itu dan tidak lagi hanya makan roti di akhir semester.

Saya berharap semester depan, semester keempat, pihak PTPTN membuat bayaran dengan sempurna.
Namun malang menimpa lagi. Semester ini, sejak bulan Januari saya telah berusaha menyelesaikan masalah PTPTN, tetapi sampai April dan tidak lama lagi semester akan berakhir, masalah PTPTN tak selesai lagi.

Setiap hari saya terpaksa memikirkan masalah pinjaman PTPTN. Lebih malang, semester ini saya tidak boleh bekerja memandangkan semester ini agak pendek dan saya harus tumpukan perhatian sepenuhnya pada pengajian.

Telah beratus-ratus duit saya pinjam dari kawan-kawan. Berbekalkan kepercayaan mereka terhadap saya, mereka masih sudi membantu.

Bagi saya PTPTN terlalu kejam terhadap saya. Saya bertanya pihak PTPTN apa masalah saya, kata mereka surat perjanjian tidak sampai ke rumah. Baiklah saya pasrah, saya buat seperti yang disuruh. Menunggu dan terus menunggu sehingga saya merasakan terlalu letih menghadapi PTPTN lagi.

Situasi pada waktu itu seolah-olah saya tiada kerja lain selain mengemis duit daripada PTPTN. Pada 25 Mac 2009, saya mengambil keputusan pergi sendiri ke pejabat PTPTN di Damansara.

Setiba di sana, saya disuruh menandatangani akuan penerimaan surat perjanjian sedangkan saya masih belum terima surat perjanjian tersebut. Kata mereka surat perjanjian itu telah dipos tetapi masih tak sampai kepada saya. Saya bertanya pada orang yang berurusan dengan saya waktu itu, bilakah pembayaran akan dibuat? Katanya pada 3 April 2009.

Namun, pada 3 April 2009, wang tidak masuk juga. Saya menghubungi dan kata mereka PTPTN hanya akan membuat bayaran pada hari ke-14 bekerja

Saya menangis waktu itu, apa yang terbayang hanyalah mengikat perut untuk tempoh itu. Tetapi sampai bilakah saya mampu bertahan, tidak lain saya terpaksa meminjam lagi. Malunya saya rasa hidup asyik menagih duit orang.

Pada 10 April sekali lagi saya menelefon pihak PTPTN, bertanyakan bilakah PTPTN akan membuat pembayaran. Mereka memberi lagi alasan PTPTN sedang membuat pengesahan daripada pihak universiti dahulu. Pembayaran tidak pasti bila akan dilakukan.

Saya rasa sudah terlalu penat dipermainkan pihak PTPTN. Saya tidak berniat meraih perhatian mana-mana pihak, saya cuma ingin meraih perhatian pihak PTPTN sendiri.

Pandanglah sekejap masalah saya dan tolonglah mengerti derita saya selama ini. Biarlah saya belajar dengan tenang selepas ini. Dan saya yakin di luar sana masih ramai yang menghadapi masalah seperti saya.

NAZIATUL AZLIN IBRAHIM
Universiti Putra Malaysia, Serdang

psst:tyme aku nk apply sng jerk..pas anta borang perjanjian smggu pastu msuk trus..???wtf!!
(baca seterusnya..)

Wednesday, April 15, 2009

TOK SAMI SOLAT!!!


lawak tak..hahaha..tp dgr cter,pastu tok sami tu msuk islam..Alhadulillah..dpt saudara baru lg..
hehehe

psssttt: kes Nga Kor Ming cam ner ek..huhuhu
(baca seterusnya..)

TARIKH LAHIR DLM ISLAM!!!

td aku belek2 facebook..da le member aku invite tuk hitung tarikh lahir dlm islam..saje la hitung tarikh lahir dlm tahun islam..aku pn boh la..upenye,ak lahir tyme bulan syawal..erm..kira taun tu aku raye dlm perut mak aku ler..hehehe..ni la detail dye..dye da la gtaw maksud taun tersebut n description sal owg tu..tp...da ke dye kata ak keras ati...adus..sdey gak la..hehehe..tak pe..ni detail dye..

Meor telah menghitung tarikh lahirnya dalam tahun Islam.
Bulan kelahiran Islam anda adalah pada 24 Syawal 1410 Hijrah iaitu jatuh pada hari Ahad.

Maksud : Diambil daripada perkataan yang membawa maksud, apabila unta betina bunting. Ketika nama bulan ini diberikan, lazimnya unta betina bunting pada ketika itu.

Sifat : Mempunyai perwatakan dan hati yang keras. Anda tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidup anda. Oleh itu, ibu bapa anda perlu mendidik anda dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruk anda itu. Jika tidak kehidupan anda akan menjadi susah kerana perangai keras hati, dan selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

hahaha...erm..saje la try kn..
p/s:jgn caya sgt taw..tipu je tu..
(baca seterusnya..)

Monday, April 13, 2009

SLUMDOG MILLIONAIRE- BEST siot!!!



fuh..tgk cam citer bodo lak kn..tp best oo cter ni..ak bru pas tgk td je..mmg ptut la pn dpt byk award..cter ni sbnrnye cter hindustan kowt..tp jln cter dye mmg best..pelakon pn tak la terknl sgt..erm...mmg best la cter ni..actually ak tgk kat my lappy je..tak tgk pn kat wayang..huhuhu..igt tak best kn..tu la owg kata..don't judge a book with it;s cover..chewahhhhh!!
speaking tu meor!!!hahaks~

p/s: cter ni 5 bintang taw ak bg..bkn sng ak nk bg 5 bntang..hahaks~sape2 dak UniMAP yg nk amik..gtaw ler..ak anta pkai skype ek..seyes best!
(baca seterusnya..)

Friday, April 10, 2009

arini & smlm!!!

adusss!!!pg ni 2 kls tak g..sal bgun lewat..sial tol ler..dh r nk exam..mggu dpn start study week..geram tol ler..huhuhu..tak pe la nk wat cam ne kn..huhuhu...lantak r..nnti ak tnya kwn2 ape yg dblaja..huhuhu..er..seswai ngan tjuk kn..td yg berlaku arini kn..yg smlm..pas bis kls da sesi tngkap mngkap gmbr kat Kg Wai..huhuhu..havoc gler..hehhehe..posiing mngalahkan model..hahaks~ xpe2,bior gmbr yg cerita ek..hehehe..
lg gmbr nnti aku upload ek..lmbt r kat cni..
p/s:besa la...badut..hahaha...
(baca seterusnya..)

Monday, April 06, 2009

bErwajaH bAru dOnG!!!

hahaha..cantik tak blog aku..ermm..tgk owg la..baru je update smlm..kat umah aku..nk harap update kat sini..sorila..lmbt cam kura2..huhuhu..stakat nk skype bley..tgk2 frenster,ms kew..huhuhu..erm..korg byk2 la komen ek blog aku..bkn ape..tak best tak de owg komen..lg 1,layout kat blakang ni cam jiwang ek??..ala..aku mat jiwang nk wat cam ne..hahaha..ala..saje je amik layout ni..nmpak cantik semacam je..ak amik kat pyzam kowt tak silap aku..tp risiko dye satu je..hlg ler korg pnya link..make sure la korg pnya link tu save ye..klu tak,jnuh je..huhuhu...erm..yang link dh tak de tu..sori ek..tak sempat nak save ler..ape2 nk link tgglkn kumen yeah..nnti aku ak link r..dun worry k..tata,,

p/s:yg BTN part 2 tu,nnti aku publish taw..ssh nk boh gmbr la kat cni..sowi ye!
(baca seterusnya..)
Related Posts with Thumbnails